Anmeldelse: “Fra og med dig” af Mhairi McFarlane

Anmeldelse: "Fra og med dig" af Mhairi McFarlane - Bogfinken bogblog

Bogfinken bogblog - 5 ud af 5

Titel: “Fra og med dig” | Forfatter: Mhairi McFarlane | Forlag: HarperCollins Nordic

ISBN: 9788793400320 | Udg. dato: 01-08-2016 | Sideantal: 448

[ Anmeldereksemplar fra HarperCollins Nordic ]

Selvom Anna Alessis dates ofte viser sig at være weirdos, så kunne hun ikke være lykkeligere. Hun er 30+, har et job som hun elsker og livet er bedre, end hun havde turde håbe. Men sådan har det ikke altid været og hun vil helst glemme alt om årene som syndebuk i skolen. Så da James Fraser, ham der stod for størstedelen af ydmygelserne i skolen, dukker op i hendes liv, vendes alting på hovedet. Men James er anderledes nu – han er høflig, moden og sjov. Så folk kan vel ændre sig? Så hvorfor føler Anna sig som en idiot, fordi hun stoler på ham?

Allerede da jeg hørte omtalen af den her bog, vidste jeg bare, at jeg ville komme til at elske den. Jeg kan se så utrolig meget af mig selv i den, at det er helt skræmmende, og til tider hylende morsomt. Der er heller ikke sparet på udseendet – den byder på pang og guld. Det kan nærmest ikke være mere larmende og skønt.

Historien

I skolen var Aureliana intet. Hun var udenfor, udstødt og en særling. I hvert fald ifølge alle de andre, som gjorde hende til et velegnet mobbeoffer. Aureliana var sydlandsk og fremmed. Desuden var hun kraftigt overvægtig og havde et kæmpe hår. Hun faldt på alle måder udenfor mængden. I hemmelighed, var hun desuden lun på en af skolens lækre fyre – James Fraser. Da han spurgte hende, om de skulle optræde sammen til den tåbelige “Mock Rock” afgangsklasserne partout skulle igennem, blev hun smigret og glad. Indtil det viste sig at være et bagholdsangreb, der efterlod hende ydmyget på en scene overdænget af Quality Street chokolade.

“Er du nogensinde blevet slået på, og har du fået stjålet din taske, hvorefter den blev smidt i en skraldespand, fordi du var fed og grim, James? Har du fået eftersidninger på grund af lektier, du ikke havde lavet, i stedet for at fortælle, at der var en der havde revet din stil i stykker, for hvis du sladrede, ville du bare blive mobbet endnu mere? Har du nogensinde fortalt dine forældre, at du havde fået de blå mærker i gymnastik, mens du kunne se på din lillesøsters ansigt at hun godt vidste præcis hvor de mærker kom fra? Har du prøvet at vågne hver morgen inden vækkeuret og føle dig syg af angst for, hvad der ventede dig? Har du nogensinde tænkt, at det var en god dag, hvis du kun blev udsat for en grim bemærkning en enkelt gang hver lektion?”

Mange år senere, efter at have bearbejdet mobningen både privat og sammen med en psykolog møder vi Aureliana igen, nu som Anna. Hun er blevet succesfuld, selvsikker og slank. Hun internet-dater håbløse typer, for at finde hendes svar på den eneste ene. Da hun i forbindelse med arbejdet en dag pludselig skal arbejde sammen med James Fraser, fyren hun var forelsket i, men som ødelagde hende, vender alt på hovedet. Hendes fortid hives frem og hun skal kæmpe for hvad hun vil, kan og ønsker. Ikke mindst, hvad hun tror på.

Sproget

“Fra og med dig” er virkelig fantastisk. Den er skrevet ufatteligt let og humoristisk, selv om den egentlig tager hul på fortællingen om mobning og dets betydning. Det er jo i og for sig et skrækkeligt emne, men Mhairi McFarlane formår at servere det for os med humor, spænding og indsigt.

Netdating kunne gøre selv den mest glitrende romantiker til en gammel kyniker. Var der ikke noget om, at internettet bebudede en ny æra med lethed og demokrati på det felt? Men i stedet viste det bare endnu tydeligere pointstillingen, og hvem der var vinder og taber i det spil.
Her var den nøgne virkelighed, man kunne se, at den person, der ikke havde svaret på den besked, du havde sendt for flere dage siden, havde været logget ind for få timer siden. (…)
Nej, Anna ledte efter en sjæleven, som sikkert ikke eksisterede, på et sted hvor han næsten helt sikkert ikke var. Velmenende mennesker sagde ting som: “Du er det sidste menneske i verden, man ville tro, stadig var single! Verden er gået fra forstanden!”
Men det var Anne ikke enig i. For hende havde verden altid været sådan.

Mig selv

Jeg kunne se enormt meget af mig selv i fortællingen. Det er egentlig også lidt skræmmende, selv om det fik mig til at trække på smilebåndet.
Jeg kan genkende ydmygelsen og ødelæggelsen af mobning og hvordan det kan farve fremtiden. Jeg kan genkende kynismen fra Anna i mig selv. Jeg kan genkende den pludselig usikkerhed fordi man har lagt noget bag sig, som pludselig hives frem uforvaret. Jeg kan se min egen drøm om ‘den eneste ene’ i hendes endeløse håbløse internetdating og gennemskue hvorfor hun gør og siger hvad hun gør. Aldrig har en bog ramt mig så personligt før.

“Fra og med dig” er en letlæst bog. Det er en bog der fremkalder smil for sine mange spøjse og sjove passager. Det er en bog, der fremkalder tanker, hvis man som jeg kan associere til emnet. Det er en bog, der overrasker og underholder. Mhairi McFarlane har virkelig gjort det godt.

4 thoughts on “Anmeldelse: “Fra og med dig” af Mhairi McFarlane

Skriv et svar